Verktygslådan är ett verktyg för hur vi stärker Gotlands varumärke tillsammans. Det är även platsen där du som bedriver verksamhet på Gotland kan göra dig och dina evenemang och aktiviteter synliga på de publika sidorna av gotland-web.stage1.iveo.se. Verktygslådan är till för alla som verkar på ön och för de som kommunicerar Gotland. Skapa din profil och ta del av fria bilder, filmer och budskap - och inte minst, bli en del av nätverket och gotland-web.stage1.iveo.se.
Skapa profil Logga inVarumärket Gotland utgörs av allas samlade upplevelse av platsen, människorna, dess organisationer och dess produkter och tjänster. Att utveckla ett varumärke kräver aktivt, målmedvetet och långsiktigt arbete av oss alla tillsammans. Ett starkt varumärke bidrar till positiv samhällsutveckling och att Gotland når sina mål och sin vision.
Gotlands varumärkesplattform tar avstamp i Vårt Gotland 2040, den regionala utvecklingsstrategin, och samlar grundfundamenten i Gotlands varumärke och uttrycker Gotlands kärnvärden, vision och hur vi vill uppfattas av omvärlden och av varandra. Målet är att alla vi tillsammans, på ett konsekvent sätt, lever och utstrålar en enhetlig bild som tydligt berättar vilka vi gotlänningar är, vad vi står för och hur Gotland skiljer sig från andra regioner och platser.
Region Gotland har ansvaret att styra arbetet med utvecklingen av varumärket Gotland, men det ägs och byggs starkt av alla som bor, besöker och verkar på Gotland. Varumärkes- plattformen är ett hjälpmedel som ägs av Region Gotland. Region Gotland ansvarar för den gemensamma plattformen och att det finns en tydlig väg framåt. Region Gotland ska också underlätta samarbete och samverkan mellan öns näringsliv, verksamheter, myndigheter, akademi och civilsamhälle i enlighet med varumärkesplattformen. Regionen agerar kurator, storyteller, megafon och katalysator i utvecklingen och kommunikationen av Gotland.
Vårt Gotland 2040 sätter riktningen för hur vi alla på ön tillsammans når en hållbar framtid på Gotland. Vi förstärker, stöttar och uppmuntrar goda initiativ och vi berättar det övergripande narrativet om hur Gotland utvecklas för att bli en ännu mer attraktiv plats att besöka, leva och verka på i framtiden. Alla som har en viktig roll i utvecklingen av Gotland har därför en viktig uppgift i att agera förebilder i enlighet med varumärkesplattformen.
Vårt varumärke utgörs av människors samlade upplevelse av Gotland, människorna, våra företag och våra produkter
Varumärket Gotland är en central tillgång som vi alla på Gotland har ett gemensamt ansvar för. I kommunikationen med människor på ön och i vår omvärld är varumärket en bärare för allt det Gotland är och vill berätta om. För att leva upp till den bild vi vill förmedla behöver vi lägga mycket energi och arbete på att utveckla vårt samhälle ur tre övergripande perspektiv: Gotland som en plats att leva, arbeta och bo på; Gotland som en plats att etablera, driva och utveckla företag samt studera på; och Gotland som en plats att besöka.
Plattformen syftar till att lägga grunden för en varumärkesförflyttning genom att både stärka arbetet med utveckling av Gotland ur dessa tre perspektiv, samt hur vi kommunicerar dem på ett attraktivt och enhetligt sätt.
Syfte:
1. Förstärka det gotländska varumärket och etablera en tydlig position gentemot andra regioner och platser.
2. Bidra till ökad samverkan i samklang med det gotländska varumärket mellan myndigheter, näringsliv och verksamheter, akademi och civilsamhälle.
3. Att skapa en gemensam riktning och verktyg för alla som kommunicerar det gotländska varumärket för att säkerställa ett enhetligt arbetssätt.
När vi här refererar till ”oss”, ”vi” eller ”våra” menar vi alla människor och verksam- heter på Gotland – alla vi som ansvarar för platsvarumärket. Tillsammans kan vi forma en bättre framtid som ger plats för oss alla och i alla livets skeden.
Begreppet vision syftar till det önskvärda tillståndet för Gotland och visar var vi vill vara några år framåt i tiden. Visionen fyller funktionen som vår ledstjärna och kompass. Visionen är en del i Regional utvecklingsstrategi - Vårt Gotland 2040.
Gotland är fyllt av livskraft och kreativitet. Här kan människor och verksamheter utvecklas och bidra till en bättre värld. Här finns närhet och plats för alla delar av livet, i alla åldrar.
Målen tar utgångspunkt i Gotlands utmaningar och visar vad vi vill uppnå på lång sikt. Målen ska ses som en helhet som tillsammans ger en hållbar regional utveckling och leder mot visionen. Målen är definierade i Regional utvecklingsstrategi - Vårt Gotland 2040
Gotland är ett tryggt och öppet samhälle för invånare och besökare, ett jämlikt och jämställt samhälle där vi lever ett gott liv med god hälsa. Gotland präglas av mångfald. Vi känner tillit och förtroende för samhället och varandra och deltar i samhällsutvecklingen. Gotland har trygga och attraktiva livsmiljöer, rika fritidsmöjligheter, ett dynamiskt kulturliv, en god välfärd och service samt goda möjligheter till livslångt lärande och egen försörjning. Det gotländska samhället tål påfrestningar, är anpassningsbart och förändringsbenäget.
Gotland är klimatneutralt, har gått före i energi- och klimatomställningen och har tidigt nått nationella klimatmål baserade på FN:s Parisavtal. Utvecklingen är en hävstång för ett konkurrenskraftigt näringsliv och för en god miljö. Vi använder de tillgångar vi har på bästa sätt, genom en ekonomi byggd på kretslopp och förnybara resurser. På Gotland finns god tillgång till dricksvatten och tillräckliga grundvattennivåer. Gotland har bidragit till att Östersjön är ett levande och friskt hav. Naturen brukas så att ekosystemtjänsterna värnas och öns biologiska mångfald säkras.
På Gotland skapas tillväxt på ett balanserat sätt i nyttjandet av resurser. Företagsamheten är stark, näringslivet och universitetet blomstrar. Gotland är en mötesplats och här finns goda möjligheter att testa och förverkliga nya idéer. Samverkan, innovation och förnyelse ger företagen nya möjligheter och smarta välfärdstjänster utvecklas. Hela Gotland har en positiv utveckling och vi blir fler gotlänningar. Vi har bra förutsättningar för företagande, goda kommunikationer och boendemiljöer. Attraktionskraft, utbildning och matchning säkrar kompetensförsörjningen.
Kärnvärdena utgörs av fem ord som beskriver våra mest grundläggande och tidlösa värderingar. De tar avstamp i de värderingar som upplevs mest förkippade med Gotland. Samtidigt ger de oss kraften att ta oss mot vår Vision. Kärnvärden vägleder vårt dagliga arbete när vi agerar i Gotlands namn. Kärnvärdena är en del i Vårt Gotland 2040.
Vi utvecklar vårt samhälle på ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt livskraftigt sätt. Vi förstår värdet av våra naturresurser och vår tillväxt, och strävar efter att skapa ett jämställt och jämlikt samhälle som ger människor den inre kraften att leva ett rikt liv med god hälsa. Att värna om livskraften, om hela livet, bidrar till att vi når vår vision.
Vi är öppna och inkluderande när vi möter och samarbetar med människor och verksamheter. Vi värdesätter den närhet till grannar, gemenskap, jobb, skola och naturupplevelser som livet på Gotland erbjuder. Vi är nyfikna och välkomnar besökare, nya möten och idéer. Att agera inkluderande skapar plats för vår vision.
Vi ser möjligheter och vågar testa nya lösningar. Vi välkomnar influenser och idéer som kan inspirera vårt lokala kreativa klimat. Vi strävar efter att utveckla innovativa platser och näringar för att skapa den mylla där människor, kultur och entreprenörskap kan frodas. Genom att tänka nytt hittar vi kreativa vägar till vår vision.
I mötet mellan vår unika natur och det gotländska ljuset uppstår magi. Den uppstår i kontrasten mellan vårt kul- turarv och framtidstro. I mötet mellan människor och nya upplevelser. Genom vägledas av våra kärnvärden bidrar vi alla till den gotländska magin – till att vi når vår vision.
Vi är ledande i hur vi med hjälp av för- ändringskraft möter såväl miljö- som samhällsutmaningar. Behoven varierar, men vår förmåga består. Genom att ta initiativ skapar vi nya möjligheter. Vår förmåga till omställning och att se helheten hjälper oss att nå vår vision.
En position måste vara sann och unik, och samtidigt engagera målgrupperna. Gotland är den enda regionen som också är en ö, så allt som tar sin utgångs- punkt i det är både sant och unikt. För att engagera besökare, inflyttande och företagare, måste vi förstås påtala alla fördelar med Gotland. Men vi ska också vara trovärdiga. Så, när vi ärligt beskriver, eller till och med ”säljer” vår plats, måste öns alla aspekter komma med – men på ett sådant sätt att summan blir övervägande positiv, attraktiv. Vi står stolt upp för öns alla aspekter och är trygga i insikten att det positiva är starkt.
En position är inte en slogan, utan ett sätt att visa hur vår plats är bättre än andra platser. En kort mening kan inte göra det jobbet för alla målgrupper och alla situationer. Vi väljer istället en position uttryckt som en formel, vilket ger spänst och användbarhet. Genom att följa formeln, och dra på kärnvärden, vision, mål och strategier – utan att hitta på ytterligare nya ord – kan man anpassa budskapen efter specifika målgrupper, kanaler, situationer och behov.
Livet på en ö är ibland litet kärvare och kanske bökigare. Det är inte lika lätt att ta sig hit och härifrån. En ö har naturliga begränsningar. Men samtidigt är Gotland en ö full av unika upplevelser, en ö med en egen identitet, en plats som ger livskraft, ett samhälle som omfamnar omställning och hållbarhet. Gotland är fullt av kontraster och möten mellan människor i ett brett spektrum.
Genom att vara ärliga och raka kan vi mer ohämmat lyfta fram de positiva sidorna av livet på Gotland. Genom att positionen är en formel, blir kommunikationen flexibel. Det blir ärligt, egensinnigt och attraktivt.
Positionen är ett format – en formel – som kan tas ut i många flexibla budskap. Essensen är att det är mera värt att besöka, leva på, eller driva företag på Gotland än någon annan plats, trots vissa trösklar som kommer av det faktum att Gotland otvetydigt är en ö. Alla ska kunna använda eller inspireras av varumärket Gotland.
Gotlands budskapsplattform syftar till att skapa attraktivitet och energi för platsen Gotland. Kommunikation där Gotland är avsändare ska förmedla den långsiktiga berättelsen och måla upp livet på Gotland på ett ärligt, attraktivt och engagerande sätt. Det innebär att vi pratar om livet på Gotland ur alla tre perspektiv i vår målgruppstriangel; leva, verka och besöka. Människor som bor på Gotland ska känna igen sig samtidigt som vi vill väcka intresse hos människor från andra platser.
När vi kommunicerar ska våra budskap genomsyras av värden från vår varumärkesplattform som närhet, kreativitet, livskraft, omställning och magiskt. Vi vill visa att här finns rum för hela livet. Vi utgår från vår positionsformel [ärligt besvär] < [stor fördel]. Det innebär att vi både visar oförställda och ärliga sidor av Gotland samtidigt som vi visar på, för målgruppen, attraktiva fördelar i form av livskvalitet och utvecklingsmöjligheter som Gotland erbjuder.
Positionen kan ges uttryck i sin helhet i en text. Exempelvis ”Ibland är det lite blåsigt här, men då hissar vi segel.”. Den kan också uttryckas i samspelet mellan text och bild där texten kan uttrycka det ärliga besväret och bilden den stora fördelen och vice versa.
När positionsformeln tas ut i budskap används kontraster, möten, det mänskliga med fördel för att förmedla bilden av Gotland som en plats som ger livskvalitet och utvecklingsmöjligheter. Exempelvis ”En ärlig och kontrastrik ö som erbjuder livskvalitet och utveckling.”.
Gotlands budskapsplattform har ett huvudbudskap som genomsyrar vår kommunikation. Livet på ön innebär att vi berättar om Gotland på ett äkta sätt med en välkomnande attityd till alla som är nyfikna på vår ö – både fastlänningar och gotlänningar. Med livet menar vi alla delar av livet, året om, för olika skeden i livet, för besökare, verksamheter, arbetstagare och boende. Vi skriver ön i bestämd form för att accentuera att Gotland har en särställning bland öar i Sverige vilket gör oss unika. Genom att skildra livet på ön på olika sätt i kommunikation skapar vi igenkänning så att det gotländska varumärket och vår kännedom stärks över tid.
Varumärket Gotland, det vill säga människors uppfattning om vår ö, formas av summan av deras kontakter med Gotland, gotlänningar och gotländska verksamheter. Om vi ger allt för olika intryck blir resultatet spretigt och osammanhängande. Men om vi alla hjälps åt att kommunicera i samma huvudriktning kommer vi gradvis att öka attraktionen för Gotland och stärka det Gotländska varumärket. Ett starkt varumärke kommer i sin tur gynna alla verksamheter som förknippas med Gotland. Varje kontakt vi har med människor utgör ett litet steg som kan ta oss från nuläget mot vår vision och den framtid vi vill skapa.
Visa upp en ärlig och äkta sida av Gotland. Det skapar förtroende och du kan då mer ohämmat prata om uppsidorna med vår ö eller ditt erbjudande. Visa upp nya spännande sidor av livet på ön och din verksamhet.
Gotlands varumärke är starkt och vår logotyp uppfattas i många situationer som en kvalitetsgarant. Som verksamhet på Gotland kan du förstärka den gotländska associationen genom att använda dig av logotypen.
Om du använder bilder i kommunikationen, visa människor som gör bilderna levande. Gotland är vackert, men magin uppstår när miljöer befolkas av människor och möten mellan människor.
Gotland är fullt av kontraster mellan årstider, mellan land och stad, mellan avkoppling och aktivitet. Visa upp kontraster och bejaka olikheter och mångfald. På så sätt skapar vi en attraktiv bild av Gotland.
Titta igenom våra kärnvärden och låt dig inspireras. Kanske finns det något i dem som du kan plocka upp som passar din verksamhet och kommunikation?
Region Gotlands kommunikation för Gotland syftar till att stärka bilden av Gotland utifrån positionen och på så sätt bidra till att Gotland når sin vision. Gotlands varumärkesbygge kan aldrig lyckas om inte en mängd aktörer talar med en röst. Bred förankring och förändringslust behöver finnas hos medborgare och verksamheter. I relation till andra intressenter på ön manifesteras Region Gotlands roll på fyra olika sätt kopplade till att moderera dialog och driva samverkan. Regionen agerar kurator, storyteller, megafon och katalysator i utvecklingen och kommunikationen av Gotland.
Driva och främja samverkan. Möjliggöra samarbete. Skapa relationer inom näringslivet, civilsamhället och med omvärlden.
Forma den övergripande berättelsen om Gotland. Innovation, kreativitet, samhälle och talang som leder till världsförbättrande och bestående värden.
Lyfta fram goda exempel, entreprenörer och företag och ge dem en röst utåt.
Stötta initiativ och företag samt öka tillgänglighet och maximera möjligheter i kontakter med omvärlden. Ställa frågan till näringslivet, entreprenörer och civilsamhället:”Hur kan Region Gotland hjälpa er?”.
Att fånga känslan av Gotland är både enkelt och svårt. Det enkla är att Gotland är en vacker och unik plats som gör sig bra i text och bild. En rik historia, storlagen natur och spännande människor är ju vardag här på ön och denna bild är också något vår omvärld upplever och känner igen sig i.
Det svåra är att på ett äkta sätt fånga livet på ön. Detta kräver medvetet arbete och ett inkluderande synsätt. Vi behöver porträttera fler saker än raukar i solnedgång. Vi behöver ge oss ut utanför ringmuren, se det som man i normala fall inte skulle tänka på som spännande eller vackert. Vi behöver visa hur livet på ön är året runt.
Det är den berättelsen vi långsiktigt vill berätta. Om semesterlivet, föreningslivet, familjelivet, entreprenörslivet, kulturlivet, studentlivet, ja livet på ön helt enkelt.
Vår logotyp är den yttersta bäraren av vårt varumärke. När inget annat kan kommunicera blir vår logotyp den som ska förmedla allt vårt varumärke står för. För att göra det tydligt på vilket sätt man kan använda vår logotyp kan du enkelt följa några enkla instruktioner. Detta för att vi alla på så sätt kan ladda logotypen med allt det fina med Gotland.
Den har en organisk, mänsklig och välkomnande form, samtidigt enkel och tydlig. Logotypen symbolisera hela vår ö, mötet mellan hav och land, stad och natur samt mötet mellan vår historia och framtid.
Logotypen är vår gemensamma egendom och tillsammans bygger vi dess positiva innebörd för vår omvärld. Som allt som man är mån om bör vi behandla den med stolhet och respekt. Man får självklart använda den, och mycket!
Vår logotyp finns i två färger. Svart och vit. Det skapar en tydlighet i alla möjliga sammanhang då vi använder den. Man väljer den färg varianten som syns bäst.
Logotypen går bra att lägga på någon av våra färger eller på våra bilder. Se till att bilden har så pass bra kvalitet att logotypen inte blir otydlig.
Vår logotyp har också en frizon. Detta för att se till att andra granska element inte kommer för nära och då skapar otydlighet. Frizonen är höjden av det versala G:et i vår logotyp.
Gotlands logotyp får användas av alla verksamheter som aktivt vill medverka till utvecklingen av Gotland som boende-, besöks-, närings- livs- och etableringsort. För användande finns förhållningsregler som skall följas för att säkerställa ett konsekvent användande som bidrar till att varumärket Gotland uppfattas som professionellt och välskött. I grunden ska samannonsering vara gynnsamt för båda (eller i förekommande fall alla) inblandade avsändare.
Användandet av Gotlands logotyp i marknadsföringssammanhang är indelade i två nivåer:
Varumärket Gotlands logotyp ska inte betraktas som en gemensam avsändare, utan som en kvalitetsstämpel. Man kan jämföra det med hur märkningen ”Intel inside” används som en sorts kvalitetsstämpel av olika tillverkare av datorer.
Varumärket Gotlands logotyp ska användas på ett sådant sätt att det tydligt framgår att den är ett stöd och inte huvudavsändare.
Gotlands logotyp måste alltid vara tydligt mindre än den avsändande verksamhetens logotyp.
Undantag från reglerna ovan kräver särskilt beslut och godkännande från varumärkesansvarig person på Region Gotland.
Varumärket Gotlands logotyp ska användas i sammanhang som stödjer Gotland på ett positivt och respektfullt sätt.
För enkel användning ges den verksamhet som vill använda Gotlands logotyp tydliga riktlinjer för hur logotypen får användas. De generella reglerna anges i form av punktlistan samt nedan.
I en traditionell layout skall Gotlands logotyp användas som i exemplet till höger. En speciell logotyp för samannonsering finns att ladda ner på gotland-web.stage1.iveo.se/verktygslåda. Exempel på godkända placeringar. Placera samannonserings-logotypen i något av de motstående hörnen realativt avsändarens logotyp. Den vita bakgrundsplattan skall vara utfallande antingen uppåt eller neråt, aldrig åt någon av sidorna. Samannonseringslogotypen ska framställas i ungefär halva storleken relativt avsändarlogotypens storlek.
I särskilda fall ges större frihet för användning av Gotlands logotyp. Endast större projekt som har stor påverkan på bilden av Gotland medger det friare handlingsutrymme som denna användning erbjuder.
Exempel på sammanhang där särskild användning kan bli aktuellt är när flera aktörer går ihop för att marknadsföra sig eller större evenemang som bedöms vara av särskild vikt för attraktionen av vår ö. Riktlinjer för särskilt användande av Gotlands logotyp måste alltid godkännas av, och arbetas fram i samråd med, varumärkesansvarig person på Region Gotland.
Varumärket Gotlands logotyp finns för nedladdning i mediabanken i inloggat läge i verktygslådan alternativt på gotland.se/varumarketnedladdning
Varumärket Gotlands logotyp är skyddat enligt Svensk lag.
En förutsättning för användande av Varumärket Gotlands logotyp är att Marknadsetiska rådets grundregler för reklam och marknadskommunikation följs.
Region Gotland förbehåller sig rätten att ålägga det företag som nyttjar Gotlands logotyp på ett felaktigt sätt att vidta åtgärder så att felaktigt nyttjande upphör.